5 Ağustos 2009 Çarşamba

PANORAMİK FOTOĞRAF NASIL YAPILIR?

Fotoğraf Sanatına başladığım ilk günlerde ,fotoğraf sitelerinde gezinirken en fazla ilgimi çeken fotoğraf türlerinden biride panoramik fotoğraflardı. İlk başlarda bu fotoğrafları geniş açı veya balık gözü(fish-eye) dedikleri objektif türleriyle çektiklerini düşünmüştüm, ancak biraz araştırma ve bir kaç deneme sonrasında bazı programlar kullanarak elimizdeki ekipman ile'de gayet başarılı panoramik çalışmalar yapılabildiğini keşfettim.

Photoshop, Panorama Factory , Auto Stitch ve Panorama Maker gibi programlar ile birden fazla karede çektiğiniz görüntüyü panoramik olarak birleştirmeniz mümkün . Ben bu programların hemen hepsini kullandım ancak en fazla başarıyı Panorama Maker 4.0 versiyonunda kaydettim. Bu nedenlede size panoramik fotoğrafın nasıl yapıldığı bilgisini bu programı kullanarak anlatacağım. Panorama Maker programını öğrendikten sonra diğer programlarıda kullandığınızda benzerliği kendizde göreceksiniz.

Panorama Maker uygulamasıyla bu işin nasıl yapıldığını anlatmaya başlamadan önce size panoramik fotoğraf çekimiyle ilgili bir kaç önemli noktadan bahsetmek istiyorum;

1- Panoramik çekimde fotoğraf makinasının yatay değilde dikey tutulması oluşturacağınız panoramik görüntüde daha başarılı sonuç almanızı sağlar.

2- Çektiğiniz kare bir önceki kareninde 1/3 'lük kısmını kapsamalı. Böylelikle kullanacağınız program aynı piksel'leri üst üste getirebilerek fotoğrafları birleştirebilecektir.

Aşağıda (1,1,1) olarak çekeceğiniz 1.karenin 3'e bölünmüş halini göstermek istedim, (1,2,2) de ise çekeceğiniz 2. karenin 1.karenin 1/3'lük kısmını kapsaması gerektiğini, (2,3,3) de ise çekeceğiniz 3.karenin 2. karenin 1/3'lük kısmını kapsaması gerektiğini anlatmak istedim. "İyide bunu birebir nasıl yapacağım? " dediğinizi duyar gibiyim...O zaman 3. Önemli noktamıza bir göz atalım.

3- Panoramik çekimlerde en önemli noktalardan biri çekim esnasında yanınızda tripod bulundurmanız. Tripod yukarıda 2. maddede bahsettiğim kuralı uygulamak için size kolaylık sağlayacaktır.

Ancak bende dahil olmak üzere fotoğraf çekmeye çıktığım çoğu zaman ya yanıma almaya üşeniyorum ya da evde unutuyorum. Peki böyle bir durumda ne yapacağız? Benimde internette

bir siteden bulduğum bir yöntem var. Ben denedim gayet başarı sağladım. Size bu yöntemi anlatmak istiyorum.

Panoramik çalışma yapmak istediğiniz görüntüyü tam karşınıza alarak daha öncede bahsettiğim gibi soldan sağa doğru kareler bir önceki karenin 1/3'ünü kapsayacak şekilde belinizi döndürerek çekebilirsiniz.Burada kritik kelime "belinizi döndürerek".Ayaklarınız ilk kareden son kareye kadar kesinlikle kıpırdatılmamalı.

4-Son olarak en önemli nokta pozlama ve netlik ayarını makinanızda manuel olarak yapmanız gerekmekte.

Bu kadar şeyi okuduktan sonra "Ammada zormuş" dediğinizi duyar gibiyim.Ancak bir iki denemeden sonra ne kadarda kolay olduğunu göreceksiniz.Şimdi programın nasıl kullanıldığına gelelim;

Yukarıdaki kurallar dahilinde çektiğimiz kareleri masaüstünde oluşturduğumuz bir folder içerisine attıktan sonra Panorama Maker programımızı açıyoruz ve sol taraftaki dosyalar içerisinden kendi dosyamızı seçiyoruz.Seçtiğimiz dosya içindeki fotoğraflar sağ tarafta listelenir.Ardından sağ taraftaki fotoğraflar seçilir, Önce alttaki horizontal seçeneği seçilir ardındanda sağ alt köşedeki next butonuna basılır.

Açılan sayfada sağ alt köşedeki stitch butonuna basılır.

Bu işlem sizin farklı karelerde çekmiş olduğunuz görüntüleri birleştirir ve açılan pencerede birleşmiş halini görürsünüz.Buradanda sağ alt köşeden frame butonuna basılır ,çerçeve ve başlık için işlemler uygulanır.


Frame butonuna bastıktan sonra açılan sayfada sol alt köşeden çerçevenizin rengini seçebilirsiniz. Sonra fotoğrafın altındaki title kısmına çift tıklayarak başlığınız ile ilgili işlemleri yapabilirsiniz.

Açılan pencerede yukarıdaki şekilde anlatıldığı gibi başlıkla ilgili düzenlemeler yapıldıktan sonra ok butonuna basılır ve sağ üst köşedeki save butonuna basılır.

İşte ilk panoramik fotoğrafımız hazır hale geldi.

Benim daha önce oluşturmuş olduğum panoramik çalışmalara birkaç örnek;

http://picasaweb.google.com/yaman.altan/Istanbul#5366472796931323442

http://picasaweb.google.com/yaman.altan/AltanYaman?authkey=Gv1sRgCPLy5u-41NSF-gE#5366458598664379890

http://picasaweb.google.com/yaman.altan/Istanbul#5366472792243889970

http://picasaweb.google.com/yaman.altan/Istanbul#5366472798332765202

Işığınız bol olsun...




1 yorum:

  1. Merhaba,
    Böyle faydalı bilgiler verdiğin için teşekkürler.

    YanıtlaSil